Reklama na sociálních sítích? Jak ji poznat?

Stále častěji se řeší, že děti a dospívající nepoznají na sociálních sítích reklamu, nejen tu skrytou, ale často i tu označenou. Taky si nejsi jistá, jestli to poznáš? Nevadí, po dočtení v tom budeš mít jasno. 

Každý dnes sleduje sociální sítě – Facebook, Youtube, Instagram a další. A každý má svého oblíbence, kterého sleduje, ať už kouká na fotky nebo na videa. Je třeba si uvědomit, že velká část celého on-line obsahu obecně je plná reklamy, socílní sítě nevyjímaje. Problém bývá v tom, že právě někteří youtubeři a influenceři reklamu vůbec neoznačují nebo označují, ale ne moc viditelně. A pak se v tom špatně orientuje. 

instagram_divka

Jak má a může být reklama označena?

Reklama by měla být podle českých i evropských zákonů označena slovem reklama. V zahraničí a obzvlášť ve Spojených státech se reklama označuje slovem advertisment (v překladu reklama), které se zkracuje na ad, respektive na #ad. A právě takhle bývá mnohdy reklama označena. Není to ideální označení a snadno se to přehlídne, ale na internetu holt musíme být opatrní.

Ačkoli jsou pro nás youtubeři a influenceři často vzory, musíme si přiznat, že musí být z něčeho placeni a že právě reklama je to, co je platí. Reklama nutně neznamená, že za ukázání produktu na videu nebo na fotce dostali peníze. Jakto? Když ve svém videu zmíní, že dostali produkt na videu jako barter (tedy výměnou za zmínku), už to je forma reklamy. Někdy bývá u videa nebo v něm  napsáno PP. Tato zkratka znamená Product Placement, v překladu umístění produktu a to je také reklama. Reklamou je i to, když je u videa / fotografie / článku uvedeno, že se jedná o sponzorovaný obsah. 

Je reklama špatná? 

Reklama sama o sobě špatná není, společnosti a značky chtějí prodat své produkty a aby se dostaly do povědomí věřejnosti, zaplatí si reklamu – na plakátech, na billboardech, v rádiu, televizi nebo na netu. Špatné je to, když není reklama správně označena. Proč? Protože se je jedná o klámání spotřebitele, jinými slovy o uvedení diváka nebo čtenáře v omyl.

Chce to kritické myšlení

Na internetu obecně musíme zapojit kritické myšlení, a sice že musíme přemýšlet o tom, co čteme a co vidíme. Až na malé výjimky chce každý vydělat peníze a kvůli tomu se nezdráhá udělat cokoli – vymýšlet si, lhát nebo balamutit. Když nám někdo řekne, že ta a ta řasenka je nejlepší, může, ale nemusí to být pravda. Nám nemusí vůbec vyhovovat, může být nekvalitní nebo může být zbytečně drahá. Z krému, který propagují můžeme mít vyrážku. Energetický drink, který během vysílání popíjejí, může být zdraví škodlivý. A dalo by se pokračovat.

Je jasné, že influenceři a youtubeři udávají trendy a každý chceme být tak trochu jako oni. Ale ještě než začneme toužit po všem co mají, je nutné si uvědomit, že oni nic z toho, co ukazují a propagují nezaplatili a kdyby za to měli dát vlastní peníze, častokrát by tak vůbec neudělali. Zkrátka a dobře, nevěř všemu, co vidíš. :-)

Co myslíš ty? Poznáš reklamu?

Sandra Š.

Mohlo by se vám líbit...

1 komentář

  1. Zitule napsal:

    me je sumak ze tam maji reklamu hlavne ze se mam na co koukat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *